Medienos kokybė yra labai svarbi akustinio instrumento savybė. Kiekviena jų turi savotiškas fizines, akustines ir estetines charakteristikas. Priklausomai nuo medžio rūšies, gali smarkiai kisti ir kaina. Medienos apdirbimas labai svarbus: žalia mediena neturi gerų akustinių savybių ir be jokios abejonės trauksis dėl džiūvimo proceso. Kiti faktoriai, tokie kaip medienos paviršius (atviras, uždaras, lygus, nelygus) ar tvirtinimo sistema, taip pat įtakoja galutinį garsą. Medienos rūšis yra tik vienas iš daugybės aspektų, susijusių su galutiniu instrumento skambėjimu. Kitaip sakant, neįmanoma tiksliai nustatyti, kaip skambės gitara, žinant tik naudotą medieną. Mūsų klasifikacija bus paremta mediena, naudojama korpuso viršui, šonams ir apačiai.

Viršus (viršutinė korpuso dalis)

Akustinėse gitarose viršutinei korpuso daliai dažniausiai naudojama mediena yra eglė ir kedras.

Eglė

Labiausiai paplitusi mediena viršutinei korpuso daliai yra eglė. Ji labai gerai rezonuoja ir turi gerai subalansuotą, šviesų skambesį. Garsas per laiką gerėja dėl medienos pakitimų bėgant metams. Pateikiame eglės rūšis, naudojamos viršutinei korpuso daliai:

  • Sitkinė eglė: labai gerai rezonuojantis, švarus, gaivus ir pilnas skambesys su šviesiais viduriniais dažniais. Tankumas garantuoja greitą atsaką. Tai yra dažniausiai naudojama eglė.
  • Europietiška eglė: mažiau agresyvus skambesys nei sitkinės. Skleidžia labai gerai subalansuotą skambesį, apvalesni viduriniai ir žemi dažniai, ypatingai turtinga harmoniškai. Gerai žinoma dėl rezonanso (ypatingai mediena iš centrinių ir rytinių sričių). Ši eglės rūšis yra mėgiama grojant pirštais.
  • Kalninė eglė. Jos garsas yra labai artimas pačioms brangiausioms eglėms (raudonajai eglei): ryškesnis bosas, viduriniai dažniai, klasikinis šviesumas aukštesniuose dažniuose. Lyginant su sitkine egle, kalninė eglė turi greitesnį atsaką ir skamba garsiau.  Labai vertinama grojant tiek pirštais, tiek mediatoriumi.
  • Raudonoji eglė: mėgstamiausia kolekcionierių eglė, labai reta ir vertinga. Sujungia sitkinės eglės gyvybingą ataką ir europietiškos eglės harmoningą kompleksiškumą. Geriausias pasirinkimas groti su mediatoriumi ir, pagal daugybę pasakojimų, vienintelė eglė galinti atkurti senovišką žymiausių gitarų, pagamintų iki 1940 m., skambesį.
  • Didžioji pocūgė: labai panaši į sitkinę eglę, bet turi apvalesnį skambesį. Labai gerai subalansuotas garsas ir labai greitas atsakas.

Kedras

Mediena, naudojama kaip alternatyva elgei, yra kedras. Kedras skamba apvaliau, švelniau ir šilčiau nei eglė, kuri turi atviresnį ir šviesesnį skambėjimą su daugiau ryškumo ir garsumo. Todėl sakoma: „Kedras yra grojantiems, o eglė yra klausytojams“. Taip pat kedras nesikeičia bėgant metams, todėl jos skambėjimo ypatybės nepagerės, kas dažnai būna su egle. Estetinis skirtumas tarp eglės ir kedro yra akivaizdus. Pastarasis yra tamsesnis ir rausvas. Apskritai, tie, kurie ieško agresyvesnio garso, gali rinktis eglę. Bet tai tinka tik tada, jeigu ir kitos konstrukcijos dalys yra vienodos. Reikėtų paminėti, kad gitarų skambesys priklauso dar nuo formos, apatinės ir šoninių korpuso dalių. Akustinių gitarų skirsniams dažnai naudojamas ispaniškas kedras, dažnai kombinuojamas su raudonmedžio, ovankolio ar riešutmedžio šonais. Akustiškai gali būti lyginamas su sitkine egle, tačiau turi mažiau skaidrumo ir harmoninių atskyrimų. Raudonasis kedras labiau naudojamas klasikinėms gitaroms, bet gali būti geras variantas akustinei gitarai, naudojamai grojant pirštais. Geriausiam skambėjimui raudonasis kedras turi būti padalintas į plonas dalis. Dėl šios priežasties jis tinkamiausias gitaroms su plonomis stygomis.

Apatinė ir šoninė korpuso dalis

Pagrindinė mediena naudojama apatinei ir šoninei gitaros korpuso dalims yra raudonmedis ir palisandras. Taip pat dėl savo gražių figūrų ir atviro bei garsaus tono dažnai naudojamas klevas

Palisandras (rausvoji dalbergija)

Tai vertinga ir brangi mediena (ypač iš Brazilijos), labai stipri ir sunki. Ji skleidžia labai šiltą ir apvalų garsą. Tai labai patvari mediena. Jos ypatybės puikiai tinka grojimui su mediatoriumi ir bliugrasui (bluegrass). Ypatingai graži dėl gerai matomo grūdėtumo ir rusvos spalvos.

Raudonmedis

Raudonmedis yra lengvesnis ir pigesnis nei palisandras. Jis yra tipiškos raudonos spalvos. Bendrai kalbant, akustinė gitara su korpuso apačia ir šonais iš raudonmedžio yra saldesnė, švelnesnė ir labiau susikoncentravusi viduriniuose dažniuose. Raudonmedžio gitaros yra dažnai mėgstamos grojant „bottleneck“ technika . Kai kurios akustinės gitaros yra gaminamos vien iš raudonmedžio medienos.

 

Klevas

Klevas yra plačiai naudojamas elektriniams instrumentams (grifams, skirsniams, korpusams), bet yra tinkamas ir korpuso apačiai bei šonams akustiniuose instrumentuose. Tiesa, jis naudojamas rečiau, nei raudonmedis ar palisandras. Klevas yra labai graži mediena, jos raštai labai skirtingi. Gitara su klevo korpusu skambės kiek skurdžiau žemų dažnių pabaigoje, bet skleis stiprų garsą. Puikiai tinka roko skambesiui.

 

Sluoksniuota ar vientisa mediena?

Akustinės gitaros konstrukcijoje mediena gali būti vientisa (pagaminta iš vieno, vientiso medienos vieneto) arba sluoksniuota (plonos medienos dalys sujungtos tarpusavyje).

Dėmesį labiausiai reiktų atkreipti į skleidžiamą garsą, kuris priklauso nuo dviejų faktorių: medžiagos, iš kurios pagamintas instrumentas, elastingumas ir jos svoris. Vientisa mediena yra lengvesnė ir lankstesnė, nei sluoksniuota mediena. Garso sklidimas taip pat geresnis, kai gitara yra pagaminta iš vientisos medienos. Tačiau sluoksniuota mediena, būdama sunkesnė ir mažiau lanksti, yra tvirtesnė. Taip pat vientisos medienos akustinės savybės per laiką gerėja, o sluoksniuota mediena išlieka nepakitusi.

Tiek korpuso viršus, tiek apačia ir šonai gali būti pagaminti iš vientisos ir sluoksniuotos medienos. Gitaros skirtos pradedantiesiems yra pagamintos iš sluoksniuotos medienos, kad kainos būtų kuo žemesnės. Daugybė gitarų modelių yra pagamintos naudojant vientisą medieną korpuso viršui ir sluoksniuotą medieną korpuso šonams ir apačiai. Tai daroma tam, kad būtų kuo geresnė kombinacija tarp skambėjimo ir kainos. Tačiau tai negalioja visiems atvejams. Prastesnės kokybės vientisos medienos gitara gali skambėti ne taip gerai, kaip geros kokybės sluoksniuotos eglės gitara. Taip pat norime priminti, kad vientisos medienos gitarą yra paprasčiau remontuoti, nes vientisa mediena įtrūksta, o sluoksniuota lūžta gabalais.

Pateikiame pačius svarbiausius aspektus, renkantis tarp vientisos ir sluoksniuotos medienos:

  • Tonas ir rezonansas (vientisa mediena yra be abejonės geriausias pasirinkimas; pradedančiųjų pasirodymams reiktų bent vientisos medienos grifo);
  • Programos (jeigu gitara yra dažnai naudojama grojant lauke, daug keliaujama, dėl tvirtumo siūlome rinktis gitarą su sluoksniuota korpuso apačia ir šonais);
  • Biudžetas (vientisos medienos gitaros yra brangesnės).